بیمه بدنه خودرو و نحوه محاسبه آن

بیمه بدنه چیست؟

یکی از شاخه های بیمه خودرو بیمه بدنه میباشد که و سیاست این نوع بیمه نامه بدین ترتیب است که شرکت های بیمه با دریافت مبلغی با عنوان حق بیمه بدنه خودرو، خودرو شما را در برابر حوادث بیمه نماید.

بر خلاف بیمه شخص ثالث که بیمه اجباری محصوب میشود بیمه بدنه خودرو، بیمه ای اختیاری بود و فرد دارای خودرو شخصی میتواند آن را خریداری کند.

بیمه بدنه خودرو بیمه ملت

بیایید با مثالی روان و زیبا بیمه بدنه خودرو را برایتان شرح دهیم تا برایتان خسته کننده نباشد.

پای راستت را روی پدال گاز فشار می دهی.شیشه را کمی پایین کشیده ای.نسیم بهاری به صورتت می خورد و سر کیف می شوی.

داری با خودت و با ماشینت و با سرعت بالایی که داری حال می کنی ولی ناگهان صدایی مهیبی تو را به دنیایی دیگر پرت می کند.تلاش می کنی تا کیسه ایربگ را کنار بزنی و بیرون را ببینی.هنوز درست بهوش نیستی.

دیگران به کمکت امده اند و تو را از ماشین بیرون می کشند.تمام بدنت درد می کند.تو را کنار جاده روی زمین می نشانند.

یکی در گوشت می گوید: شانس اوردی. کسی اسیب جانی ندیده.

دیگری می گوید: ولی ماشین یارو رو داغون کردی

ان یکی می گوید: ماشین خودش که بدتره.بعیده دیگه ماشین بشه.

اولی دوباره می گوید: خدا رو شکر خودش سالمه.خسارت ماشین رو بیمه بدنه می ده.

تمام انرژی خودت را جمع می کنی و زبان باز می کنی که: خسارت ماشین منم بیمه میده؟

کسی می گوید:اگه بیمه بدنه داشته باشی میتونی خسارت خودت رو از بیمه بدنه بگیری.

و تو بیمه بدنه خودرو نداری…

بدنت خالی می کند.از انرژی تهی می شوی و ماتم می گیری: با کدوم پول این ماشینو دوباره سرپا کنم؟

عملکرد بیمه بدنه :

بیمه بدنه شما را در برابر خساراتی که خودتان مسبب ان هستید مصون می کند و به یاری شما می اید تا خودروی اسیب دیده شما را به حالت قبل برگرداند.

پوشش های اصلی بیمه بدنه عبارتند از:

  1. تصادفاتی که شما مقصر حادثه باشید.
  2. اتشسوزی خودرو
  3. سرقت کامل خودرو

-در بیمه ثالث شما خسارت کسی را پرداخت می کنید که بعنوان مقصر حادثه به او یا اموال او اسیب وارد کرده اید. ولی بیمه بدنه به شما و خسارت شما توجه دارد.

بیمه بدنه خودروی خودمان و خسارت وارد شده به ما را در کانون توجه خود دارد.

گرچه خرید بیمه شخص ثالث اجبار قانونی دارد ولی در کنار ان توجه به اسیب ها و خسارت هایی که خودمان را تهدید می کنند ضروری و منطقی است.

پس به همان اندازه که به دیگران توجه داریم به خودما هم توجه داشته باشیم.

-با توجه به اینکه سوخت خودرو ماده اشتعال زا و دارای ریسک می باشد و نیزخودرو دارای سیستم های برقی می باشد که امکان دارد با همکاری یکدیگر این ریسک بالقوه را بالفعل کنند، در هر لحظه از زمان امکان وقوع اتشسوزی در خودرو وجود دارد.

بیمه بدنه این ریسک بسیار خطرناک و نابود کننده را پوشش می دهد.گرچه احتمال وقوع این ریسک بسیار اندک است ولی شدت وقوع ان به گونه ای است که خودرو را به نابودی کامل می کشد.

-امروزه سیستم های ایمنی پیشرفته ای در خودروها وجود دارد که خودرو را درمقابل سرقت مصون می دارد ولی سرقت کنندگان هم به موازات پیشرفت کرده اند و در کمین هستند که در یک لحظه غفلت راننده و یا عدم مواظبت خود خودروريا، در چشم به هم زدنی عمل حرفه ای سرقت را انجام می دهند.

در این حالت وقتی با جای خالی ماشین دلبنتان مواجه شدید اصلا نگران نباشید و ارامش خودتان را حفظ کنید.

بیمه بدنه را از جیبتان بیرون بیاورید و با گزارش سرقت پلیس به شرکت بیمه مراجعه کنید. شما به زودی صاحب خودروی جدیدی می شوید.

پوشش های اضافی بیمه بدنه:

1- سرقت لوازم :

در بیمه ملت حداکثر تا سقف 10 درصد قیمت خودرو را می توان برای سرقت لوازم شامل پخش و باند،رینگ و لاستیک،اینه بغل و…در نظر گرفت و پوشش سرقت لوازم را خریداری نمود.

       2- بلایای طبیعی :

طوفان ، سیل ، زلزله ، رانش کوه و زمین، اتشنشان و.. همه مواردیکه بعنوان بلایای طبیعی شناحته می شوند با این پوشش قابل خریداری هستند .

       3- ایام تعمیرات :

در بیمه بدنه دوره ای که خودرو در اثر حادثه در تعمیرگاه به سر می رود هزینه های ایاب و ذهاب بیمه گذار بر اساس مبلغی که خودشان به صورت روزانه تعیین می کنند قابل خریداری است.

       4- رنگ و اسید :

چنانچه خودرو در مکانی قرار گیرد که به دلیل ریزش و پاشش رنگ یا اسید روی خودرو رنگ ان اسیب ببیند و از بین برود این پوشش  به کمک بیمه گذار می اید تا بتواند خسارت دریافت کند و دوباره خودروی خود را رنگ نماید.

      5- شکست شیشه :

گاهی اتفاق می افتد که بدون اینکه خودرو دچار تصادف شود شیشه خودرو دچار شکستگی می شود که اصطلاحا به ان شکست شیشه به تنهایی می گویند.

ممکن است این اتفاق در اثر برخورد سنگ ریزه به شیشه حادث شود و یا اینکه حرارت و گرمای بیش از حد داخل خودرو منجر به شکستگی شیشه شود.

این پوشش بیمه بدنه خودرو خسارت بیمه گذار را برای شکست شیشه پرداخت می کند.

      6- نوسانات قیمت :

با توجه به شرایط تورمی کشورقیمت خودرو مرتب دچار نوسان می شود و معمولا با گذشت زمان ارزش خودرو بیش از ان رقمی می شود که بیمه گذار قبلا ان را بیمه کرده است و همین موضوع موجب می شود در زمان وقوع حادثه بر مبنای ماده 10 قانون بیمه (قاعده نسبی) خسارت کمتری به بیمه گذار پرداخت شود.

بیمه گذار می تواند نوسان قیمت را بر مبنای پیش بینی خود از شرایط تورمی در سه گزینه 25 درصد ،50 درصد و 100 درصد قیمت خودرو انتخاب نماید و در حقیقت افزایش قیمت خودرو طی دوره بیمه بدنه را پوشش دهد و خسارت را کامل و واقعی دریافت نماید.

     7- افت قیمت :

در صورت وقوع حادثه گرچه با دریافت خسارت خودرو تعمیر می شود و شکل ظاهری اولیه را باز می یابد ولی از ارزش ذاتی خودروکم می شود و خودرو نسبت به قبل از حادثه با قیمت کمتری بفروش می رود.

بیمه گذار می تواند برای خودروی کمتر از 5 سال سن این پوشش بیمه بدنه را درخواست نماید و در هنگام بروز حادثه مازاد بر هزینه تعمیر خودرو مبلغی را نیز بعنوان افت قیمت خودرو دریافت نماید.این پوشش فقط اسیب بدنی خودرو را شامل می شود.

نحوه محاسبه بیمه بدنه :

بیمه بدنه بر خلاف بیمه شخص ثالث نرخ ثابتی ندارد و مشخص کردن سطح پوشش ها و همچنین تخفیفاتی که هر شرکت بیمه برای مشتریان خود در نظر می گیرد تعیین کننده نرخ قیمت بیمه میباشد.

س لازم است قبل از اقدام به خرید بیمه بدنه خودرو قیمت، سطح پوشش و تخفیفات شرکت های بیمه را در نظر بگیرید و بهترین را انتخاب نمایید.

نحوه محاسبه بیمه بدنه در بیمه ملت :

در بیمه ملت برای محاسبه بیمه بدنه چهار چوب خاصی در نظر گرفته شده که بصورت فرم میباشد و شما با پر کردن فرم استعلام بیمه بدنه، نرخ بیمه نامه بصورت دقیق محاسبه شده و قابل مشاهده میباشد.

نرخ بیمه بدنه سال 99 :

نرخ بیمه بدنه خودرو بر اساس ارزش خودرو در آن سوال محاسبه می گردد این به این معنا میباشد که هر چه قیمت خودرو در سال 99 بالا برود نرخ بیمه خودرو بالاتر می رود.

مراکز پرداخت خسارت:

بیمه ملت یکی از شرکت‌هایی است که بیشترین مرکز پرداخت خسارت را دارد و این باعث می‌شود که سرعت خدمات‌رسانی افزایش یابد. بیمه ملت نزدیک به 200 مرکز پرداخت خسارت در کل کشور دارد همچنین بیمه ملت دارای مرکز پرداخت خسارت سیار است که بیمه‌گزار از این امکان نیز می‌تواند استفاده کند. بیمه ملت برای ارزیابی خسارت با دو شرکت «ایرانیان پوشش» و «سامان نگار» همکاری می‌کند که به روند ارزیابی و تعیین خسارت سرعت می‌بخشند.

طرح اقساط بیمه بدنه :

بیمه ملت نمایندگی ۲۰۶۲ دارای پوشش های مناسب در کنار کیفیت در خدمات رسانی به شما عزیزان میباشد. ما در بیمه ملت نمایندگی ۲۰۶۲ برای رفاه حال شما عزیزان اقدام به طرح اقساط بیمه بدنه  نموده است.

شما میتوانید با ورود به صفحه و پر نمودن فرم از این طرح بهرمند گردید.

شرایط دریافت تخفیف صفر کیلومتر در بیمه بدنه برای خودروی داخلی چگونه است؟

تا ۳ ماه از تاریخ صدور سند و فاکتور فروش خودرو امکان ارائه این تخفیف در بیمه بدنه وجود دارد.

شرایط دریافت تخفیف صفر کیلومتر در بیمه بدنه برای خودروی خارجی چگونه است؟

تا ۳ ماه از تاریخ ترخیص خودرو از گمرک خودرو، امکان ارائه این تخفیف در بیمه بدنه وجود دارد

در بیمه بدنه بیمه گذار باید با افزایش قیمت خودرو نسبت به قیمت درج شده در بیمه نامه با مراجعه به بیمه گر الحاقیه افزایش قیمت وسیله نقلیه را اخذ کند در غیر اینصورت:

در صورتي كه مبلغ بيمه شده كمتر از ارزش موضوع بيمه در روز وقوع حادثه باشد بيمه گر فقط به تناسب مبلغ بيمه شده با قيمت واقعي آن در روز حادثه مسئول جبران خسارت خواهد بود.

(تبصره ۲ ماده ۲۰ آیین نامه ۵۳ مصوب شورای عالی بیمه – شرايط عمومي بيمه بدنه وسايل نقليه زميني)

منظور از خسارت کلی و نحوه پرداخت آن در بیمه نامه بدنه:

موضوع بيمه موقعي بكلي از بين رفته تلقي خواهد شد كه حداقل ۶۰ روز پس از سرقت پيدا نشود يا به علت حوادث مشمول بيمه به نحوي آسيب ببيند كه مجموع هزينه هاي تعمير و تعويض قسمتهاي خسارت ديده آن با احتساب هزينه هاي نجات از ۷۵ درصد قيمت آن در روز حادثه بيشتر باشد.

تبصره ۱- در خسارت كلي ملاك محاسبه و تصفيه خسارت، ارزش معاملاتي موضوع بيمه در روز حادثه و حداكثر تا مبلغ بيمه شده خواهد بود. از خسارت كلي ، ارزش بازيافتي احتمالي و كسورات مقرر كسر و هزينه متعارف نجات و حمل تا حد مقرر به آن اضافه مي شود مشروط بر اينكه از كل مبلغ بيمه بيشتر نشود.

تبصره ۲- ارزش بازيافتي موضوع بيمه توسط بيمه گر تعيين مي شود. در صورت عدم موافقت بيمه گذار با ارزش تعيين شده، بيمه گر پس از تملك موضوع بيمه و انتقال سند، خسارت را با كسر فرانشيز و ساير كسورات و اضافه نمودن هزينه هاي متعارف نجات و حمل پرداخت خواهد نمود.

تبصره ۳- با پرداخت خسارت كلي، قرارداد بيمه خاتمه مي يابد و چنانچه مدت قرارداد بيمه بيش از يك سال باشد حق بيمه سال هاي بعد به بيمه گذار مسترد مي شود.

تبصره ۴- قبل از پرداخت خسارت مربوط به سرقت كلي موضوع بيمه ، سند مالكيت وسيله نقليه بيمه شده بايد به بيمه گر منتقل شود.

تبصره ۵- چنانچه تا يك سال پس از پرداخت خسارت وسيله نقليه سرقت شده و انتقال مالكيت آن به بيمه گر ، وسيله نقليه مذكور پيدا شود بيمه گر موظف است آن را با رعايت آيين نامه بازيافت خسارت مصوب شوراي عالي بيمه به فروش رساند و سهم بيمه گذار از مبلغ بازيافتي را با توجه به درصدي كه از خسارت پرداختي كسر كرده است به وي پرداخت نمايد.

(بند “الف” ماده ۱۹ آیین نامه ۵۳ مصوب شورای عالی بیمه – شرايط عمومي بيمه بدنه وسايل نقليه زميني)

آیا می دانید در بیمه نامه بدنه بیمه گر به جای پرداخت نقدی خسارت می تواند وسیله نقلیه را تعمیر یا جایگزین کند.

بيمه گر مي تواند به جاي پرداخت نقدي خسارت، موضوع بيمه را در مدتي كه عرفاً كمتر از آن ميسر نيست تعمير كند يا وسيله نقليه مشابهي را در عوض آن به تملك بيمه گذار درآورد. در هر حال فرانشيز و استهلاك به عهده بيمه گذار خواهد بود.

(تبصره ۱ ماده ۲۰ آیین نامه ۵۳ مصوب شورای عالی بیمه – شرايط عمومي بيمه بدنه وسايل نقليه زميني)

ارتباط با ما

  • خیابان انقلاب، چهار راه فلسطین، ضلع شمال غرب پلاک 312، ساختمان مهر، طبقه
  • 66975650

  • 66975651

  • info@bimejan.com